Konkurs na deser bożonarodzeniowy

 

REGULAMIN

Szkolnego konkursu

Świąteczny deser bożonarodzeniowy

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych

Małopolska Szkoła Gościnności
w Myślenicach

6 grudnia 2018

 

Terminy i miejsce konkursu:

Konkurs odbędzie się  6 grudnia 2018 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych  Małopolska Szkoła Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego w Myślenicach, ul. Zdrojowa 18, 32 – 400 Myślenice.

 

  1. Założenia ogólne

 

a)     organizatorem Szkolnego konkursu Świąteczny deser bożonarodzeniowy jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Małopolska Szkoła Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego w Myślenicach,

b)     patronat honorowy nad konkursem sprawuje  Dyrektor  ZSP MSG Jerzy Niedenthal oraz Samorząd ZSP MSG

c)         celem konkursu jest:

–     promowanie regionalnych  tradycji świątecznych  Małopolski,

–     ochrona kulinarnego dziedzictwa kulturowego,

–     pogłębianie wiedzy na temat tradycyjnych potraw świątecznych,

–     rozwijanie zawodowych zainteresowań uczniów,

–     dokonywanie oceny własnych umiejętności zawodowych,

–     propagowanie różnorodności potraw oraz kulinarnych tradycji świątecznych,

–     rozbudzanie pomysłowości, inicjatywy i kreatywności,

–     rozwijanie umiejętności autoprezentacji,

–     wyrabianie poczucia estetyki i piękna,

 

Jedną z ważnych, może nawet najważniejszych cech przypisanych naturze ludzkiej jest umiejętność i chęć świętowania. Boże Narodzenie to jedno z najdawniejszych              i najważniejszych świąt w Kościele Katolickim. Szczególnie żywe są zwyczaje ludowe                i uroczyste celebrowanie świąt w Małopolsce, naszym regionie. Świętowaniu czasem towarzyszy podniosły nastrój, często radość ale przede wszystkim poczucie wspólnoty. Wspólne świętowanie łączy, łączy klimat, dekoracje ale nade wszystko smak i aromat wigilijnych potraw. Zwieńczeniem  radości świętowania i dopełnieniem świątecznych smaków jest deser świąteczny.

 

  1. Warunki uczestnictwa

 

a)     konkurs jest przeznaczony dla uczniów wszystkich klas Technikum Żywienia             i Usług Gastronomicznych

b)     uczniowie startują w konkursie w zespołach 2 osobowych

c)      warunkiem przystąpienia do konkursu jest zgłoszenie na adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                  

 

  1. 3.     Przebieg konkursu

 

Konkurs będzie przebiegał jednoetapowo.

  • Maksymalna ilość wszystkich uczestników 14 osób ( 7 zespołów dwuosobowych)
  • zgłoszenie uczestnictwa w konkursiedo 30 listopada 2018roku (decyduje kolejność zgłoszeń)
  • każdy zespół powinien przygotować krótką (5-minutową) prezentację ustną  na temat sporządzanej potrawy, np. skąd zaczerpnięto inspirację lub recepturę, czy modyfikowano ją, w jaki sposób, dlaczego wybrano taki przepis, czym się kierowano. Uczestnicy będą prezentowali się przed jury konkursowym.

 

4. Przebieg konkursu

 

a)     przed rozpoczęciem odbędzie się instruktaż wstępny dla uczestników,

do wykonania prac konkursowych udostępnione będą szkolne pracownie gastronomiczne,

b)     organizator zapewnia następujące urządzenia potrzebne do wykonania zadań konkursowych: kuchenki gazowe dwupalnikowe ,, zlewozmywak z ciepłą i zimną wodą, blat roboczy długości ok. 1 metra oraz drobny sprzęt niezbędny do przygotowania potraw. Dodatkowo do dyspozycji uczestników są piece konwekcyjno-parowe – 3 szt., kuchenki mikrofalowe – 1 szt., maszynki do mielenia mięsa - 3 szt., blendery – 1 szt., palniki do karmelizowania
i przypiekania – 2 szt., ubijarki cukiernicze – 1 szt., miksery ręczne – 3 szt., płyta grillowa – 1 szt., lodówki, zamrażarki, zamrażarka szokowa – 1 szt. oraz  wózek do flambirowania – 1 szt., termomix – 1szt.

c)      organizator zapewnia naczynia do zaprezentowania deserów, dopuszcza się użycie przez uczestników własnych naczyń niezbędnych do prezentacji i podania przygotowanych potraw. Regulamin dopuszcza również wykorzystanie przez uczestników przywiezionych ze sobą drobnych sprzętów kuchennych np. noży, wykrawaczy, narzędzi do carvingu etc.,

d)     uczestnicy konkursu kulinarnego będą mogli zająć stanowisko konkursowe
15 minut przed rozpoczęciem pracy w celu rozłożenia drobnego sprzętu oraz produktów i zaznajomienia się z wyposażeniem stanowiska pracy,

e)     organizator zapewnia koszyk surowców do dyspozycji uczestników:

surowiec

Ilość do dyspozycji na 1 zespół

Czekolada (mleczna i gorzka)

po 100g każda

Masło

200g

Orzechy włoskie

100g

Rodzynki

100g

Pomarańcze

3 szt

Jabłka( champion)

3 szt

Mak

200g

Śliwka suszona

100g

Miód wielokwiatowy

100ml

Mąka pszenna

Bez ograniczeń, dostępne dla wszystkich uczestników

Skrobia

Jaja

Cukier kryształ/puder

Przyprawy korzenne: goździki, imbir, kardamon, cynamon, anyż

 

f)      dopuszcza się użycie innych surowców, których koszt uczestnicy pokrywają we własnym zakresie

g)     czas na wykonanie potraw wynosi 180 minut

h)     każdy uczestnik wykonuje 3 porcje deseru - 1 porcję ocenia komisja, jedna pozostaje do zaprezentowania na stole ogólnym, natomiast ostatnia pozostaje dla uczestnika

i)       nie dopuszcza się korzystania z przygotowanych wcześniej półproduktów, sztucznych lub  przygotowanych wcześniej dekoracji i dodatków, gotowych sosów,  przygotowanych wcześniej potraw lub ich elementów

   

  1. 5.       Ocenianie prac Konkursowych

 

a)     nad prawidłowością przebiegu konkursu czuwać będzie profesjonalne jury,   powołane przez organizatora,

b)     konkurs będzie oceniany przez jury/techniczne i degustacyjne/, łączny wynik jury wyłoni zwycięzców konkursu

c)     kryteria oceny:

 

 ocena jury technicznego (0 - 50 pkt.) obejmuje:

- wybór potrawy (5 pkt.),

- ocena receptury (5 pkt.),

- dobór składników (5 pkt.),

- organizacja stanowiska i organizacja pracy (10 pkt.),

- zasady bhp (5 pkt.),

- dobór technik i metod wykonania (10 pkt.),

- właściwe wykorzystanie czasu pracy (10 pkt.).

 ocena jury degustacyjnego (0 - 50 pkt.) obejmuje:

- kompozycja potrawy (10 pkt.),

- sposób wydania potrawy (10 pkt.),

- kreatywność (10 pkt.),

- ocena organoleptyczna - smak, zapach, wygląd (15 pkt.)

- prezentacja potrawy (5 pkt.)

Maksymalna ilość  punktów za 2 potrawy – 100 pkt.

 

6. Nagrody

a)     W obu kategoriach konkursowych  za zajęcie I, II i III miejsca w  konkursie uczestnik otrzymuje dyplom oraz nagrodę

 

7. Postanowienia końcowe

 

a)     za organizację i przebieg konkursu odpowiada organizator,

b)     komisja konkursowa powołana przez organizatora zapewnia prawidłowy przebieg konkursu oraz obiektywizm oceniania jego wyniku,

c)      wyniki konkursu zatwierdzone przez komisję konkursową są ostateczne,

d)     zgłoszenia należy wysyłać na adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                  w temacie zgłoszenia proszę wpisać: KONKURS NA DESER ŚWIĄTECZNY,                o zakwalifikowaniu się do konkursu decyduje kolejność zgłoszeń,

e)      organizator konkursu nie ponosi odpowiedzialności za sprzęt, naczynia i rzeczy osobiste uczestników

f)       organizator konkursu zastrzega sobie prawo do publikacji danych osobowych uczestników konkursu, nazw potraw i ich receptur, a także zdjęć wykonywanych podczas konkursu, w tym zdjęć osób i prac konkursowych niezależnie od zajętego miejsca.

 


PLAN SZKOLNEGO KONKURSU :

Świąteczny deser bożonarodzeniowy"

Konkurs odbędzie się  6 grudnia (czwartek) 2018 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych  Małopolska Szkoła Gościnności im. Tytusa Chałubińskiego  w Myślenicach, ul. Zdrojowa 18, 32 – 400 Myślenice.

  1. 1.       Plan konkursu

8.00 –zajmowanie i organizowanie  stanowisk, instruktaż stanowiskowy, losowanie numerów

8.10 – oficjalne powitanie uczestników, otwarcie konkursu

8.15-11.15 – czas na wykonanie deseru konkursowego

11.15-12.00 – praca  jury degustacyjnego

12.00 – ogłoszenie wyników konkursu

11.15 – 12.45 – prezentacja deserów konkursowych w jadalni szkolnej

 

2. Skład Jury:         

Jury techniczne: Barbara Latocha, Agata Róg, Małgorzata Bergel

Jury degustacyjne: Dyrektor  ZSP MSG Jerzy Niedenthal , Dyrektor Anna  Ambroży, Sylwia Bała,

 

 

zsp.edu.pl