Wyścig do wakacji trwa - maj w MSG

„KRESOWA PRZYGODA”

Każdy, kto czytał Trylogię Sienkiewicza, bądź oglądał ekranizację tych dzieł słyszał zapewne o Chocimiu, Zbarażu, czy Kamieńcu Podolskim – które leżały kiedyś na wschodnich rubieżach Rzeczpospolitej. Tak narodził się pomysł wycieczki na Kresy Wschodnie. Kresy, to ziemie polskie, które stanowią część dzisiejszej Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy i Estonii. Wybraliśmy wycieczkę na Ukrainę, aby poszukać tam polskich śladów oraz zobaczyć, jak ten kraj dziś funkcjonuje.

Wycieczka zaczęła się późnym wieczorem, tak abyśmy rano dotarli do Lwowa. Pierwsza przygoda to granica, aby ją przekroczyć czekaliśmy … aż cztery godziny. Po drugiej stronie granicy widać różnicę. Kto zna Ukrainę to wie, że tamtejsze drogi mają nieraz więcej dziur niż ser ementaler. Druga przygoda zdarzyła się już we Lwowie. Na ulicach tego miasta, zanim jeszcze zaczęliśmy zwiedzać, od wstrząsów zepsuł się autobus. Trzeba było zwiedzać na piechotę. Powędrowaliśmy zatem do greckokatolickiej cerkwi św. Jury, pospacerowaliśmy po uliczkach Lwowa gdzie zwiedziliśmy Stary Rynek, Wały Hetmańskie, Teatr, Aptekę – Muzeum, Katedrę Łacińską, Kaplice Boimów, oraz katedrę Ormiańską. Późnym popołudniem autobus (Ukraiński, bo naszego nie udało się naprawić) zawiózł nas na Wysoki Zamek, gdzie obok pięknej panoramy miasta, kolejna przygoda - deszcz. Na szczęście nas tylko lekko pokropiło, ale po wejściu do autobusu deszcz zmienił się w prawdziwą ulewę, zamieniając ulice Lwowa w wartkie potoki. Zmęczeni, pełni wrażeń pierwszego dnia docieramy na nocleg w Żółkwi.

Drugi dzień zaczynamy od omletu na śniadanie, a potem zwiedzamy miasto Żółkiew założone w XVI w. przez hetmana polnego koronnego Stanisława Żółkiewskiego. Później przejazd do Lwowa i zwiedzanie cmentarza Łyczakowskiego oraz Cmentarza Orląt Lwowskich. O naszym pobycie na Ukrainie został poinformowany polski konsul we Lwowie pan Rafał Kocot, który sprawił nam miłą niespodziankę i spotykał się z nami. Autobusu nie udało się naprawić, więc na południe, do Kamieńca Podolskiego ruszamy zastępczym autobusem. Droga jest, jak na warunki ukraińskie niezła, wiec odległość 270 km pokonujemy w ok. 6 godzin. Późnym wieczorem docieramy na nocleg.

Trzeci dzień to kolejne przygody. Zaczynamy oczywiście od omletu na śniadanie i ruszamy do Okopów św. Trójcy, najdalej na południe wysuniętego fragmentu Polski w okresie międzywojennym. Z jednej strony Zbrucz, z drugiej Dniestr. Tu przebiegała granica pomiędzy Polską, ZSRR, a Rumunią. Okopy znane są z Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.  Jedziemy w stronę Chocimia. To ważna twierdza kresowa, gdzie w XVII w rozegrały się bitwy z Turkami. Po drodze do Kamieńca Podolskiego zatrzymujemy się w przydrożnej karczmie, gdzie główną atrakcją jest prawdziwy, półtonowy niedźwiedź (w okolicach Lwowa jest ośrodek odwykowy dla niedźwiedzi!). Kamieniec Podolski to kolejna twierdza Kresowa. Twierdza nazywana „Orlim Gniazdem” usytuowana pomiędzy jarami rzeki Smotrycz. Zdobyta dopiero przez sułtana tureckiego Mehmeda IV. Po zwiedzeniu twierdzy i miasta ruszamy na północny-wschód. Po drodze do Krzemieńca ruszamy „na Zbaraż”. Współcześnie oglądać można jedynie pozostałości, tej słynnej twierdzy Kresowej. Na nocleg w Krzemieńcu przybywamy dopiero o 23.

Czwarty dzień znów zaczynamy od niespodziani, na śniadanie nie ma omletu, ale są jajka sadzone. Oglądamy słynne Liceum Krzemienieckie, gdzie nauki pobierał m.in. J. Słowacki. Zwiedzamy Muzeum Słowackiego w budynku, gdzie poeta spędził część swojego życia. Później ruszamy na zachód, po drodze złote kopuły prawosławnego monastyru w Poczajowie. Jest to zespół klasztorny, ośrodek pielgrzymkowy – jeden z najważniejszych na Ukrainie. Surowa reguła zobowiązuje kobiety do noszenia chusty, oraz założenia długich spódnic poniżej kolana. Kolejny punkt naszej wycieczki to Podhorce – rezydencje rodu Koniecpolskich. Później Olesko – rezydencja i miejsce narodzin króla polskiego Jana III Sobieskiego. Późnym popołudniem dowiadujemy się, że udało się naprawić nasz autobus, przepakowujemy bagaże i jedziemy na ostatnie zakupy. Ruszamy w stronę granicy.

„Kresowa przygoda” trwa jednak nadal. Zbliżamy się do granicy … a przed nami kolejka, dłuuuuga kolejka. Prawdopodobnie czeka nas ok. 12 godzin czekania. Co zrobić? Chwila namysłu i wracamy … do Lwowa, aby stamtąd udać się na inne przejście. Przyjeżdżamy do Medyki, radość na twarzach, bo nie ma kolejki, ale … Celnik ukraiński twierdzi, że nas nie przepuści, bo na Ukrainę wjechaliśmy innym przejściem. Dzięki naszemu pilotowi, pani Oldze, która „miała znajomości” udaje nam się jednak, nawet szybko (dwie godziny) przekroczyć granicę.

Po wjeździe do Polski kończy się „Kresowa Przygoda”. Mocno zmęczeni, trochę opaleni, pełni wrażeń, wracamy do domu.

Wycieczka ta, została zorganizowana przez p. S. Maślankę. Dofinansowanie, prawie połowy kosztów, w ramach projektu „Akademia Kresy” zorganizował p. J. Róg. Opiekunami wycieczki byli również p. H. Mazur oraz p. I. Surowiec.

Tekst: S. Maślanka
Zdjęcia: S. Maślanka, H. Mazur, P. Jabłońska (2T)

DZIEŃ FRANCJI W MAŁOPOLSKIEJ SZKOLE GOŚCINNOŚCI

W dniu 29 maja 2018 roku obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Francji. Centralnym elementem tego wydarzenia było spotkanie młodzieży z panem Frédérikiem de Touchet, Konsulem Generalnym Francji w Krakowie. Pan konsul przybył do nas w towarzystwie p. Joanny Wnęk z Instytutu Francuskiego w Krakowie. Na spotkaniu z dyrekcją nasi goście zapoznali się ze strukturą szkoły, nauczania, organizacją praktyk oraz wymienili uwagi dotyczące zacieśnienia stosunków partnerskich ze szkołami we Francji o podobnym profilu nauczania. Pan konsul zachęcał też do popularyzacji nauczania języka francuskiego we współpracy z Instytutem Francuskim oferującym branżowe kursy językowe.

Następnie goście wraz z dyrekcją przeszli na aulę, gdzie nasi uczniowie przygotowali specjalną akademię. Po drodze, na korytarzu szkolnym, mieli okazję podziwiać wystawę plakatów „Francuzi znani na całym świecie” przygotowaną przez uczniów klas 2 i 3 w celu przybliżenia młodszym kolegom sylwetek wybitnych Francuzów, takich jak: Napoleon Bonaparte, Coco Chanel, Molier, Charles de Gaulle, Yves Saint Laurent, Louis Pasteur, Victor Hugo, Jacques Yves Cousteau, Edith Piaf, Jules Verne, Louis de Funès i wielu innych.

Na auli szkolnej młodzież przywitała naszych gości, a następnie uczennice klasy 1b Kasia Podoba i Karolina Ulman przedstawiły prezentację zatytułowaną: Co warto wiedzieć o Francji. Uczniowie klas pierwszych uczestniczący w akademii mieli okazję dowiedzieć się więcej o hymnie, fladze i symbolach Francji, a także poznać kilka ważnych zabytków oraz typowe dania kuchni francuskiej. Potem nasi uczniowie przygotowali krótki przegląd piosenki i poezji francuskiej. W wyborze repertuaru kierowali się przede wszystkim sercem. Duet z klasy 1h, Gabrysia Dróżdż i Basia Kasperczyk wystąpiły w balladzie Joe Dassin „Et si tu n’existais pas”, Andrii Khablov z kl. 1a żywiołowo wykonał utwór francuskiej piosenkarki Zaz „Je veux”, zaś Izabela Nowak z kl. 3g przy akompaniamencie Kacpra Sołtysa z kl. 2t zaśpiewała piosenkę Indili „Dernière danse”. Wiktoria Ożóg z kl. 1c przedstawiła sonet „Do przechodzącej” Charlesa Baudelaire’a, Sandra Soldatova z kl. 3t zadeklamowała „Wrażenie” Arthura Rimbauda, natomiast Kinga Mika z kl. 1g wystąpiła w utworze „Miłość umarła” Guillaume’a Apollinaire’a. Po występie głos zabrał pan konsul, który podziękował naszym artystom. Zachęcił uczniów do nauki języka francuskiego wspominając, że Francja jest trzecim inwestorem na rynku polskim i specjaliści znający język francuski są obecnie bardzo poszukiwani. Podkreślił również, że wspólną cechą Francuzów i Polaków jest gościnność. Na koniec zaprosił uczniów na świętowanie narodowego święta Francji w dniach 14-15 lipca w Krakowie.

W dalszej części spotkania, pan dyrektor oprowadził naszych gości po szkole, pokazując jak wyglądają sale lekcyjne, pracownia baristyczna, komputerowa sala „Orbisu”, pracownie gastronomiczne i hotelarskie, pracownie kosmetologii, biblioteka, internat oraz stołówka szkolna. Goście byli pod wrażeniem wielkości i doposażenia szkoły oraz możliwości rozwoju, jakie daje swoim uczniom.

Na koniec tego międzynarodowego spotkania odbył się wspólny lunch, na którym nasi goście mieli okazję skosztować potraw francuskich przygotowanych przez uczniów z klasy 1g pod opieką pana Adama Bieńko. W menu znalazła się klasyczna zupa cebulowa z grzanką, pieczony łosoś na szparagach, a na deser - crème brûlée.

Przyjazna atmosfera tego dnia sprawiła, że Francja stała się nam jeszcze bliższa i z chęcią będziemy pielęgnować relacje polsko-francuskie w następnym roku szkolnym.

Tekst: mgr Teresa Jabłońska-Dobosz
Zdjęcia: Mikołaj Szlachetka 1T

WIZYTA GOŚCI Z WĘGIER

W dniach 24-27.05.2018 gościliśmy 45 osobową grupę młodzieży z zaprzyjaźnionej szkoły na Węgrzech, z miejscowości Bekescsaba. Młodzież z Tytusa mogła obejrzeć występ chóru chłopięcego, który jak co roku wzbudził olbrzymie zainteresowanie. W czasie godzinnego przedstawienia można było posłuchać nie tylko węgierskiej muzyki ludowej, lecz również polskich utworów w wykonaniu grupy z Węgier, jak np. "Szła dzieweczka do laseczka...". Na koniec występu, każdy ze słuchaczy otrzymał drobny upominek, w dowód przyjaźni polsko-węgierskiej.

Grupa węgierska miała również okazję poznać naszą najbliższą okolicę. W piątek 25.05. młodzież z Węgier udała się wyciągiem krzesełkowym na górę Chełm, gdzie zachwycała się pięknymi widokami. W sobotę natomiast zaplanowane zostało zwiedzanie Krakowa, którego historia i zabytki przyciągają ogromne rzesze turystów z całego świata. Podczas zwiedzania Wawelu młodzież węgierska zaśpiewała dla polskiej publiczności jedną ze znanych węgierskich piosenek, co wzbudziło duże zainteresowanie słuchaczy.
W niedzielę, w ostatnim dniu pobytu, pożegnaliśmy naszych przyjaciół z Węgier, którzy pojechali jeszcze na spływ po rzece Dunajec, a następnie udali się w drogę powrotną do domu.

Młodzież z Tytusa czeka już z niecierpliwością na następne wspólne spotkanie, które odbędzie się w październiku. Do zobaczenia w Bekescsabie!

Tekst: mgr Marta Kalinowska

100 LAT POLSKO - AMERYKAŃSKIEJ PRZYJAŹNI - DNI KULTURY AMERYKAŃSKIEJ W MSG

Ostatnie dni maja i początek czerwca obfitowały w wizyty zagranicznych gości. Jednym z nich był Konsul Generalny USA, Walter Braunholer. W ramach obchodów Dni Amerykańskich, na zaproszenie nauczycieli języka angielskiego – mgr Marii Krauze Ślizowskiej,  mgr Agnieszki Pitali oraz mgr Moniki Moniak – konsul przyjechał ze specjalną prezentacją dotyczącą 100-lecia polsko – amerykańskiej przyjaźni. Jednym z atutów spotkania z konsulem był niewątpliwie walor edukacyjny. Walter Braunholer z iście amerykańskim wdziękiem i swobodą opowiadał o trudnych dla Polski momentach i historii budowania pięknej relacji między krajami podzielonymi oceanem. Niewielu z nas słyszało wcześniej o Polskiej Deklaracji o Podziwie i Przyjaźni dla Stanów Zjednoczonych wystosowanej przez Polaków w 1926 roku. Z wykładu konsula dowiedzieliśmy się m.in., że zbiór opracowany w 1926 zawiera pozdrowienia i podpisy przedstawicieli wszystkich szczebli władz II Rzeczypospolitej (z prezydentem Ignacym Mościckim i premierem Kazimierzem Bartlem na czele, oraz posłami na Sejm i senatorami Rzeczypospolitej), duchownych (z prymasem Aleksandrem Kakowskim), wojskowych, przedsiębiorców, naukowców oraz ok. 5,5 miliona podpisów uczniów szkół polskich. Wśród sygnatariuszy Deklaracji był także m.in. Józef Piłsudski. Spotkanie było też okazją do zaprezentowania naszych szkolnych talentów muzycznych, które na czas wizyty Waltera Braunholera zamieniły szkolną aulę w najwyższej jakości scenę amerykańską. Wystąpiły Natalia Szymska z klasy 3H i Martyna Kiszka z klasy 3G w repertuarze muzyki country i kultowych utworów  zza wielkiej wody, m.in. Elvisa Presley’a.

Po prezentacji konsula, o historii USA opowiedział krótko Mikołaj Szlachetka z klasy 1T, a dyplomata w towarzystwie Dyrekcji udał się na zwiedzanie szkoły.  W miłej atmosferze, przy kawie podanej przez szkolnych baristów, toczyły się również pierwsze rozmowy dotyczące wymiany uczniowskiej z USA. Kto wie? Może kolejny punkt na mapie przestanie być tylko pustą kropką i stanie się znaczącym w naszym rozwoju adresem?

Tekst: mgr A. Ambroży
Zdjęcia: MSG

MATEMATYCZNE PRETEKSTY

30.05.2018 r. zostały wręczone nagrody i dyplomy dla laureatów i uczestników V edycji ogólnopolskiego konkursu „Matematyczne Preteksty”. Uczniowie w pierwszym etapie mieli do rozwiązania 60 zadań nawiązujących do tekstu wprowadzającego. Do drugiego etapu przeszło 8 z 18 uczniów zgłoszonych do konkursu, a ostatecznie uczennica klasy 2A Dominika Batko zdobyła 1 miejsce w swojej kategorii wiekowej.

Głównym sponsorem Konkursu i jego organizatorem jest firma MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne, z siedzibą w Wałbrzychu. Poniżej link do strony z wynikami konkursu:

Tekst: mgr J. Holewa

Zdjęcia: mgr E. Kluska

Największy lekkoatletyczny sukces w historii startów w zawodach drużynowych

16 maja 2018 r. w Nowym Targu odbyła się Małopolska Licealiada w Drużynowych Biegach Przełajowych Dziewcząt i Chłopców. Dziewczęta odniosły wielki sukces w rywalizacji na 1000 m zajęły 2 miejsce i tytuł wicemistrzyń Województwa Małopolskiego.

Srebrne medalistki to:

Topa Maria 1A (8 miejsce indywidualnie)

Łętocha Oliwia 2C (9 miejsce indywidualnie)

Kania Paulina 2C (11 miejsce indywidualnie)

Wator Justyna 2B (23 miejsce indywidualnie)

Jest to największy lekkoatletyczny sukces w historii startów w zawodach drużynowych.

Reprezentacja chłopców również świetnie się spisała. Panowie biegali na 1500 m i zajęli wysokie punktowane 6 miejsce.

Skład zespołu:

Janicki Mikołaj 2H (9 miejsce indywidualnie)

Budzowski Kamil 3G

Moskal Kacper 2B

Jeziorski Szymon 2A

Szkolne reprezentacje do zawodów przygotowali nauczyciele: mgr Elżbieta Gablankowska i mgr Wojciech Gablankowski.

Tekst i zdjęcia: mgr W. Gablankowski

MAŁOPOLSKIE DNI RODZINY

Od 12 do 20 maja w całym regionie odbyły się ciekawe wydarzenia i spotkania, do udziału w których zaproszone były wszystkie małopolskie rodziny. Była okazja do zwiedzania różnych muzeów, do wzięcia udziału w warsztatach kulinarnych, akcjach zdrowotnych czy bezpłatnego przejazdu pociągiem Kolei Małopolskich.

W maju już po raz drugi Marszałek Województwa "oddał klucze" do regionu małopolskim rodzinom, zapraszając wszystkich Małopolan do włączenia się w regionalne obchody „Małopolskich Dni Rodziny” – inicjatywy Samorządu Województwa Małopolskiego – dającej możliwość spędzenia wspólnie czasu podczas imprez i wydarzeń zorganizowanych przez województwo i podległe mu instytucje. W tych dniach, w różnych miejscach Małopolski, można było wspólnie bawić się na piknikach, koncertach, brać udział w grach terenowych, wycieczkach i warsztatach.

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Małopolska Szkoła Gościnności włączyli się w organizację Małopolskich Dni rodziny. W ramach tego święta 19 maja 2018r. na Zarabiu w Myślenicach oraz 20 maja w Krakowskim Parku Jordana, Szkolne Biuro Podróży Tytus Travel przygotowało animacje dla dzieci pod opieką Pani Justyny Piechnik oraz Pani Iwony Surowiec.

Tekst i zdjęcia: Tytus Travel

Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego

W dniach 18–20 maja 2018 r. w Warszawie spotkali się autorzy suplementów do dyplomów i kwalifikacji oraz przedstawiciele partnerów społecznych. Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego. Etap 2. Edukacja zawodowa odpowiadająca potrzebom rynku pracy”. W pracę w projekcie nowej podstawy programowej włączyły się Pani Ewa Loga Skarczewska w zakresie zawodu Technik Usług Kosmetycznych oraz Pani Justyna Piechnik w zakresie zawodu Technik Organizacji Turystyki.

Zdjęcie z Dorotą Sydyrko-Raszewską, partnerem projektu i autorką podręczników oraz Urszulą Blicharz, koordynatorem projektu.

Podsumowanie Olimpiady Zwolnieni z Teorii

#No_Elo i prorocze wizje

Czas na interakcję

Małopolskie Warsztaty Chóralne

W dniach 13 i 14 maja, nasz szkolny chór brał udział w Małopolskich Warsztatach Chóralnych organizowanych przez Akademię Muzyczną i MDK "Korczak" w Krakowie. Podczas warsztatów przygotowywaliśmy się do występu wraz orkiestrą symfoniczną i solistami wokalistami w spektaklu " Kopciuszek" w Teatrze Ludowym. Wielu wspaniałych wrażeń i wzruszeń dostarczył nam występ w tak znamienitym gronie, czuliśmy się jak prawdziwi artyści musicalowi.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji z tego wydarzenia. Szkoda ,że Was tam nie było ,ale nic straconego zawsze można się jeszcze zapisać do chóru i razem z nami odbywać przepiękne muzyczne podróże :)